CIO-rollen anno 2019 fra paneldebat med de nominerede til Årets CIO

Mens Stig Lundbech fra Københavns Kommune naturligvis skal ønskes et stort tillykke med Årets CIO-prisen, så er det også yderst interessant at se lidt nærmere på hele feltet af nominerede CIOs. Foruden Stig Lundbech var de nominerede i år Alan Jensen, CIO i Salling Group, Ashok Kalyanswamy, CIO i Saxo Bank, og Peer Omann, CIO i Bunker Holding.

I forbindelse med selve kåringen deltog alle fire CIOs i en paneldebat, der blev styret af Computerworlds chefredaktør, Lars Jacobsen.

Debatten viste på mange måder, at CIO-rollen forandres og fornyes, men at der samtidig ikke er nogen CIOs, der ikke fortsat er nødt til at forholde sig til, at hele CIO-mandatet hviler på, at der er en stabil it-drift i virksomheden.

Herunder følger nogle af hovedbudskaberne fra debatten til Årets CIO 2019. Det kan også betegnes som tre hovedopgaver for den moderne CIO.

 

1) CIO’en skal sikre en stabil drift – så bliver der mere overskud til innovation og udvikling

Flere af de nominerede CIOs gav under debatten udtryk for, at det også i 2019 er uhyre vigtigt, at man som CIO er den, der sikrer, at der er en stabil it-drift.

Det interessante er imidlertid, at det i høj grad handler om at sikre sig mandatet til at kunne træde i karakter som en mere innovativ og fremsynet CIO, og at man med en stabil drift på plads også får mulighed for at bruge mere tid og flere ressourcer på innovation og udvikling.

Alan Jensen fra Salling Group beskrev under debatten sin egen rejse i forhold til netop dette:

For nogle år tilbage brugte vi en del tid på at standardisere hele vores platform. I de seneste to år har vi været i en god position og har været i stand til at sætte fart på udviklingen. Hvis du ikke har en gnidningsløs drift i det daglige, er det svært at diskutere nye initiativer og udvikling. Så det handler om at få styr på det grundlæggende.

Debatten viste også, at de fire CIOs har en forskellig balance mellem drift og udvikling. I nogle it-organisationer bruger man kun omkring 30 procent på driften, hvilket efterlader markant mere tid og ressourcer til udviklingen. For andre er det mere en 50/50-fordeling.

Alle fire CIOs var dog enige om, at det med udviklingen først for alvor kan få fokus, når der er styr på den daglige drift:

Jeg tror, at de fleste gerne vil sige, at de bruger en hel del tid på det strategiske, men når man som os er inden for retail, er der bare en masse grundlæggende ting i forhold til driften. At holde styr på hele retail-infrastrukturen i fire lande koster bare noget, lød det fra Alan Jensen, CIO i Salling Group.

2) CIO’en skal være bindeleddet mellem it og forretning

Debatten til Årets CIO 2019 viste også, at en kerneopgave for den moderne CIO er at være bindeleddet mellem forretningens strategiske ønsker og satsninger og så de teknologiske muligheder.

Som CIO skal man forstå, hvad der er på spil for forretningen og være i stand til at oversætte de strategiske ønsker og behov til konkrete digitale løsninger. En vigtig del at dette arbejde er naturligvis også at være en god sparringspartner for forretningen og at komme med gode råd og konkrete bud på løsninger; at være den, der viser vejen.

Mange steder er it i dag ikke bare noget, der understøtter forretningen, it er forretningen. Det gør CIO’ens arbejde så meget vigtigere. Derfor er det også en central opgave at være den, der kan orkestrere de digitale satsninger og få tingene til at ske.

Under debatten sagde Peer Omann, CIO i Bunker Holding:

Det er meget vigtigt, at vi forstår, at vi er her for at understøtte forretningen, og at vi forsøger at forudsige de næste skridt, så vi rent teknologisk er klar, når man ønsker at flytte sig.

Stig Lundbech fra Københavns Kommune lagde vægt på, at det er vigtigt at kunne få folk til at samarbejde. Det handler ikke bare om de 400 it-folk, han selv står i spidsen for, men også om alle de andre afdelinger og forvaltninger i Københavns Kommune:

Det er mit job at få alle vores folk til at arbejde sammen om kreative løsninger, der kan give en bedre service over for borgerne. Samarbejdet er det vigtigste.

Alan Jensen fra Salling Group var heller i tvivl om, hvad der kendetegner CIO-rollen anno 2019:

Rollen er at sikre linket imellem dig som CIO og forretningens topledelse og så at forstå strategien og transformere den til it.

3) CIO’en skal være lederen, der sætter det rette hold og går forrest

Det leder os frem til den tredje hovedopgave for den moderne CIO. Det handler naturligvis om ledelse.

Som CIO står man nemlig i spidsen for en it-organisation, og det er kun, hvis organisationen fungerer optimalt, at man selv kan få succes. Derfor er det også helt afgørende, at man formår at sætte det rette hold, og at man er den, der viser organisationen en klar retning – og går forrest, når der skal ske forandringer.

Ashok Kalyanswamy fra Saxo Bank sagde blandt andet under debatten:

CIO’ens specialitet er at se på, hvordan vi kan bruge teknologi til at opnå noget og til et specifikt formål. Det bruger du teknologi og innovation til, og så handler det om at få folk med på rejsen.

Stig Lundbech fra Københavns Kommune fik et interessant spørgsmål om, hvordan han skaffer de rette folk, når han ikke nødvendigvis kan matche det private erhvervslivs lønninger? Dertil lød det fra Stig Lundbech, Årets CIO 2019:

Man skal gøre sig attraktiv over for talenterne. Hvis man ikke ligger højt med lønningerne, så ligger man højt med noget andet. Vi har f.eks. en masse forskellige data og endda meget vigtige data. Det er meningsfuldt det, vi arbejder med, og det er nok den vigtigste faktor af alle – for det kan også man tilbyde talenterne.

Kilde: Dansk IT